Op tijd naar de tandarts

Ik vind het zelf een van de vervelendste dingen die je kan hebben, tandpijn. Je kunt nog zo je best doen. Elke dag twee keer grondig tanden poetsen, flossen, zo weinig mogelijk suikers eten. En dan toch tandpijn krijgen? Het leven is niet altijd eerlijk!

SLIJTAGE

Het klinkt zo stom, maar je gebit kent ook slijtage. Het glazuur op je tanden is hard maar kan toch slijten na verloop van tijd. Dit kan onder andere komen door het verkeerd poetsen van je tanden of door tandenknarsen. Dit wordt ook wel mechanische slijtage genoemd. Je hebt ook chemische gebitsslijtage, wat beter bekend is als tanderosie. Als je dit niet behandeld, kunnen zuren het tandglazuur oplossen en zelfs het blootliggende tandbeen.

OORZAKEN VAN SLIJTAGE

Er zijn meerdere oorzaken van deze soorten gebitsslijtage. De belangrijkste zullen we hier kort uitlichten. Je kunt nog zo goed je tanden poetsen, maar als je dit te krachtig of intensief doet kan dit slecht zijn voor je gebit. In voeding en dranken kunnen zuren zitten die slecht zijn voor je gebit, en als je kort na het eten of drinken van deze zure producten je tanden poetst verergert dat de slijtage nog verder. Het kan zijn dat je door het gebruik van bepaalde medicijnen regelmatig maagzuur opgeeft. Dit kan net als de eerdergenoemde zuren in voeding slecht zijn voor je gebit en slijtage veroorzaken. En eerder heb ik het ook gehad over tandenknarsen. Dit kan samen met andere slechte gewoonten zoals nagelbijten of kauwen op een pen of potlood ook slijtage veroorzaken aan je gebit. Gelukkig zijn veel van deze oorzaken dus oorzaken die je kunt voorkomen, zodra je goed geïnformeerd bent hierover. Als je er niks van weet, veroorzaak je slijtage aan je gebit zonder dat je het door hebt.